PELABURAN TERBAIK
“Tolong beritahu saya, Azizi,” Sesetengah orang bertanya. “Apakah pelaburan terbaik untuk diri saya?”
Inilah soalan yang paling kerap ditanya kepada saya. Hakikatnya, soalan ini kerap sangat saya dengar seolah-olah ianya telah menjadi bayang-bayang saya – ia mengekori saya ke mana sahaja saya pergi.
Jawapan yang selalu saya berikan ialah “Melaburlah ke dalam diri anda sendiri.”
Mereka selalunya mengerutkan muka tanda kecewa. Majoriti, jika tidak kesemuanya, sebenarnya menunggu-nunggu tips-tips tentang saham yang dijangka melonjak naik harganya dengan harapan dapat membuat mereka kaya dalam masa semalaman, menyelesaikan semua masalah mereka dan memastikan hidup mereka bahagia selamanya seperti kisah Cinderella. Mereka menjangkakan jawapan seperti tips unit amanah, hartanah atau pasaran saham. Ada pula yang berpendapat saya sengaja mengelakkan daripada menjawab soalan tersebut.
Sebenarnya saya bukan mengelak untuk menjawab soalan tersebut. Tidak juga saya berjenaka atau berlagak bijak. Tentunya pelaburan dalam saham dan hartanah ialah pelaburan yang baik. Tentunya juga ia boleh menghasilkan wang yang banyak. Tetapi, di sebalik kehebatan pelaburan ini, ia sebenarnya tidaklah sebaik pelaburan yang anda lakukan ke atas diri anda sendiri.
Apabila saya berkata “melaburlah ke dalam diri anda sendiri”, apa yang saya maksudkan ialah untuk menambahkan ilmu anda secara berterusan. Ini mungkin bermaksud melanjutkan pendidikan anda dengan mendapatkan sijil atau ijazah yang lebih tinggi. Ini juga mungkin bermaksud membaca buku, majalah, mendengar kaset motivasi dan menghadiri seminar. Ini juga mungkin bermaksud bertanya soalan yang banyak, memerhati dan mendekatkan diri anda dengan orang yang telah berjaya. Ini juga tentunya bermaksud anda mengekalkan diri anda tegap dan sihat. Dengan melakukan semua ini, anda sebenarnya memperbaiki diri anda dalam segenap aspek.
Azizi Ali

Comments

Popular posts from this blog